کتاب‌شناخت

کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

نویسنده کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی محمد کاویانی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

دانش تبلیغات در ذیل «ارتباطات» و نیز «روان‌شناسی اجتماعی» جایگاه مستقلی یافته است. اهمیت شگرف تبلیغات را می‌شود با زبان سیاست، تجارت، آمار، و دهکده جهانی نگاشت. این دانش برای موفقیت بیشتر از رشته‌های مختلف علوم انسانی،‌ از جمله روان‌شناسی سود می‌جوید.در این کتاب، قوانین مختلف روان‌شناختی که در تبلیغات کاربرد دارند، از شاخه‌های مختلف روان‌شناسی استخراج شده و به کیفیت کاربرد هر قانون اشاره‌ای شده است. این کتاب بر اساس ارکان تبلیغات (ابزار، پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام) شکل گرفته و به هر رکن فصل‌هایی اختصاص یافته است. ویژگی‌های شخصیتی پیام دهنده، روی‌آوردهای شناختی او و تکنیک‌های کاربردی مورد استفاده در تبلیغات از مباحث رکن دوم است.

در خصوص پیام گیرنده، قوانین تحولی به تناسب طبقات سنی و قوانین غیر تحولی مورد بحث قرار گرفته است. موقعیت‌های بحران، عزاداری، شادی، سوگ و… ، نیز در حیطه رکن چهارم است. از آنجا که پیام‌های ما در خلأ، ایجاد، ارسال و دریافت نمی‌شوند؛ بلکه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روان‌شناختی، طبیعی و… ، بر آن اثر می‌گذارند، توجه به این زمینه‌ها نیز یک فصل را به خود اختصاص داده است. برخی از شیوه‌های جنگ روانی از دیدگاه قرآن و روان‌شناسی نیز یک فصل را به خود اختصاص داده است و در فصل آخر، یک مدل اسلامی جامع برای تبلیغات ارائه شده که شامل مدل‌های محتوایی، جریانی و ساختاری می‌باشد.

کتاب «روان‌شناسی و تبلیغات» به بررسی دانش تبلیغات به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «ارتباطات» و «روان‌شناسی اجتماعی» پرداخته است و با تدوین ساختاری مبتنی بر ارکان تبلیغات، به آن دسته از قانون‌های روان‌شناسی که در تبلیغات کاربرد دارند، اشاره دارد. در این کتاب تلاش شده است تا کاربرد روان‌شناسی در تبلیغات با بیانی ساده و روان، همراه با استحکام علمی و بیان دیدگاه‌های دینی به بحث و تحلیل گذارده شود؛ زیرا به اعتقاد نویسنده، به کارگیری این قانون‌مندی‌ها، بسیاری از محدودیت‌ها را شناسایی، پیش‌بینی و کنترل می‌کند. این کتاب در ده فصل به تربیت منطقی بر ارکان پیام رسانی، شامل ابزار، پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام، اختصاص یافته است. در این کتاب، دیدگاه دینی مورد عنایت بوده است، از این رو، با این‌که، در لابه‌لای مباحث، به دیدگاه‌های دینی اشاره‌ای شده است، مؤلف فصل پایانی آن را نیز به بحث درباره «مدل اسلامی تبلیغات» اختصاص داده است که کاری جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.