فعالیت‌های تبلیغی(تبلیغ توریسم) موسسه زبان و فرهنگ ملل

یکی از ظرفیت‌های مهم و ضروری در عرصه تبلیغ بین‌الملل، تبلیغ ویژه گردشگران خارجی است. همه‌ساله تعداد زیادی از گردشگران از کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای غیر اسلامی به ایران اسلامی مسافرت کرده که پس از بازدید از بناهای و اماکن  تاریخی – مذهبی و طبیعت کشورمان به  وطن خود باز می‌گردند؛ نکته قابل توجه اینکه این گروه که روزبه‌روز به تعدادشان افزوده می‌شود، هیچ آشنایی با معارف دینی و فرهنگ و تمدنی که بر این کشور حاکم است، پیدا نمی‌کنند؛ از سوی دیگر هم اینک جمع زیادی از طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه در کنار فراگرفتن معارف دین مبین، به ابزار زبان نیز مجهز شده و آمادگی تبلیغ و تبیین معارف دینی به زبان‌های مختلف را دارند که عوامل مختلفی همچون کمبود بودجه نهادهای اعزام مبلغ، درگیری‌های علمی و شغلی و دغدغه‌های شخصی مانع از حضور این مبلغان در دیگر کشورها می‌شود؛ از این‌رو استفاده از ظرفیت تبلیغ برای گردشگران خارجی در عین حال که می‌توان از فرصت حضور غیرمسلمانان در یک کشور اسلامی حداکثر استفاده را کرد، این امکان نیز وجود دارد که ظرفیت‌های بالقوه تعداد زیادی از مبلغان به فعلیت برسد.

 از سوی دیگر با بررسی‌های صورت گرفته روشن شد که پیش از این فعالیت‌های تبلیغی برای گردشگران خارجی در برخی مناطق کشور به صورت پراکنده صورت گرفته است، لکن این فعالیت‌ها دچار مشکلات و آفاتی بوده است که برخی از آنها عبارت‌اند از:

۱- عدم توجه به شرایط مخاطب گردشگر و درک نیازهای خاص این گروه؛

۲- عدم در اختیار داشتن محتوای مناسب جهت ارائه به مخاطبان؛

۳- برخوردار نبودن از یک برنامه منسجم و پیوسته در عرصه تبلیغ توریسم؛

۴- کمبود در حوزه مبلغ که هم از دانش زبانی مناسب و هم فضل علمی و هم هنر نحوه تعامل با غیر ایرانیان برخوردار باشد.

با توجه به مطالب بیان شده و کمبودهای جدی در این عرصه این ضرورت احساس شد که با استفاده از ظرفیت گردشگران خارجی در کشور برای این گروه برنامه ویژه تبلیغی در سه بخش آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طراحی و اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.